De richting Marketing en ondernemen vormt een commerciële richting, met een brede en evenwichtige vorming:
Bedrijfsgerichte vorming
De klemtoon ligt op het commercieel-administratieve, waarbij er een stevige ondersteuning boekhouding en toegepaste informatica is. Je leert hoe je de boekhouding van een handelsonderneming voert, en dit aan de hand van het professioneel boekhoudpakket ProAcc.
Office en webdesign krijg je aangeleerd op basis van projectmatige toepassingen. In het laatste jaar is een bedrijfsstage voorzien van drie weken. Deze kan je zowel in het binnenland als in het buitenland volbrengen.
Talen
Je leert je mondeling en schriftelijk vlot uitdrukken zowel in het Nederlands, het Frans, het Engels én het Duits. De nadruk ligt vooral op het specifiek oefenen van taalvaardigheid binnen de bedrijfswereld.
Als je een A-attest behaalde in het tweede leerjaar van de tweede graad Ondernemen en IT kan je je inschrijven in deze richting. Behaalde je een B-attest waarbij deze richting niet werd uitgesloten of een A-attest in een andere richting, dan bevelen we je een intakegesprek aan.
Het is belangrijk dat je aanleg en interesse hebt voor een commerciële, administratieve en bedrijfseconomische vorming.
De studierichting Marketing en ondernemen bereidt in eerste instantie voor op het Hoger onderwijs - bacheloropleidingen:
Vak | Type | 5e jaar | 6e jaar |
---|---|---|---|
Katholieke godsdienst | AV | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | AV | 1 | 1 |
Bedrijfseconomie | TV | 11 | 9 |
Duits | AV | 2 | 2 |
Engels | AV | 3 | 3 |
Frans | AV | 4 | 4 |
Geschiedenis | AV | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | AV | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | AV | 1 | 1 |
Nederlands | AV | 4 | 4 |
Stage * | PV/TV | - | 3 |
Wiskunde | AV | 3 | 3 |
Totaal | 34 | 35 |
Stage *:
Tijdens de niet-stageweken hebben de leerlingen 10u per week het vak Bedrijfseconomie en 4u per week het vak Engels.