Nieuws

Projectdagen

-

Naar jaarlijkse gewoonte organiseren wij voor onze leerlingen projectdagen. Tijdens deze dagen willen we ze laten kennismaken met praktische hedendaagse of nieuwe zaken/regelgeving vanuit de landbouwsector.

DAG 1

Met dank aan BAYER kregen de leerlingen in de voormiddag enerzijds een praktische verduidelijking over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Hoe moet je de PBM’s correct gebruiken tijdens het toedienen van gewasbeschermingsmiddelen. Ook konden ze zelf ervaren, aan de hand van een fluorescentie-test, hoe belangrijk het is dat je je goed beschermt door de juiste aangepaste kledij/toebehoren te dragen en nadien ook te reinigen. Waar moet je op letten bij het doseren van de producten en reinigen van de fytobussen en welke hulpmiddelen zijn er voorhanden. En hoe belangrijk is juiste dopkeuze, dopreiniging en dopvervanging.

Anderzijds hebben ze ook een toelichting gekregen, van een vertegenwoordiger van Agricamp Dessel, over de verschillende soorten gewasbeschermingsmiddelen die voorhanden zijn. Met de nadruk op de juiste dosering van het product en de belangrijkheid van het correct toedienen op het veld zodat het ecosysteem zo weinig mogelijk schade gaat ondervinden. Hierbij willen wij de firma Bayer en Agricamp Dessel nogmaals bedanken voor de info die onze leerlingen hebben meegekregen.

In de namiddag hebben onze leerlingen een bezoek mogen brengen aan het biologisch melkveebedrijf De Ploeg in Herselt. Ronny en zijn zussen hebben +/- 140 koeien die gemolken worden door 2 melkrobots en daarnaast doen ze ook aan zuivelverwerking en -verkoop. Ronny droogt zijn grasklaverareaal zelf om het nadien aan zijn koeien te voederen, aanvullend met krachtvoeder. De leerlingen hebben hier een duidelijk idee gekregen van zijn visie rond landbouw en hebben er zeker iets van opgestoken.

DAG 2

Jonge startende landbouwers moeten, bij het begin van hun landbouwcarriëre, grote stappen zetten, contacten leggen met verschillende instanties en overwegen welke beslissingen ze gaan nemen. Om onze leerlingen hierin een goede leidraad in mee te geven, hadden we Raf Beyers en Jan Peeters (DLV) uitgenodigd. Via hen hebben de lln  een heel deskundige uitleg meegekregen van wat er allemaal nodig is bij een overname. Wie gaat wat wanneer overnemen van wie? Wat is een ondernemingsplan, hoe stel je dit op , wat is er allemaal voor nodig? Wat zijn de voorwaarden om VLIF-steun te kunnen krijgen? Hoe bereken je de KOP en wat weet je hierdoor? Onder welke vennootschapsvorm start ik best mijn bedrijf op en waarmee moet er rekening gehouden worden bij de overname van ouders, rekeninghoudend met broers/zussen. Met andere woorden, jezelf afvragen “hoe kan ik een rendabel toekomstgericht landbouwbedrijf exploiteren en hierdoor mijn eigen droom proberen te realiseren?” Op een zeer praktische manier werden onze leerlingen meegenomen in het opmaken van een inventaris en berekening van KOP. Dankzij het openstellen van het bedrijf Vandeperre – Van Laer- gevestigd in Geel, konden onze leerlingen dit zeer praktisch inoefenen. Op het einde van deze uiteenzetting volgde er nog een quiz. En diegene die dachten dat ze het bij het rechte eind hadden, hebben er ook een lesje uit geleerd.

In de namiddag nam Wim Roofthooft  (BNP-Parisbas) ons mee in het verhaal van het hele bankgebeuren. Wat zijn de verplichtingen van de jonge land- en tuinbouwers naar de financiële instelling toe?  Wat zijn de nodige voorbereidingen die ze moeten treffen, welke kredieten zijn er voorhanden, hoe ga je jezelf voorstellen/’verkopen’ aan de bank. Wat is een liquiditeitsplan, een ondernemingsplan, een kasplan en wat als het minder gaat met je bedrijf. Hoe pak je dit aan? Kortom weeral een hele boterham om te kauwen.

DAG 3

Om de twee vorige dagen wat luchtiger af te sluiten organiseerden we een tractorbehendigheidswedstrijd voor onze leerlingen. Op die manier konden ze hun beste beentje voorzetten om te laten zien wat hun handigheid is met een tractor.

Wij, als leerkrachten, kunnen alleen maar blij zijn hoe onze leerlingen dat uitgevoerd hebben. Zowel de deelnemers van de wedstrijd, als de jury-leerlingen en de andere helpende handen voor de versnapering/drank. Ook aan lachen en plezier was er geen gebrek. Sommige werden zelfs ondergedompeld ter verfrissing. En een applaus voor de winnaar, Flor Mertens – VL7.

Dank aan alle leerlingen derde graad landbouw voor de geslaagde 3-daagse projectdagen.